Arıkbaşı Adige (Çerkes) Köyü

ARIKBAŞI KÖYÜNDEKİ SÜLALELER

KÖYÜZDEKİ SÜLALELER

AÇUMEJ – UZLAŞ

BAGE – TOPAY

BASTI – BASDI

BESNİ(Kaberdey) – BAŞARAN

BJAŞ’O – SAYAR

BOLET(Abzeh) – KIRLI

ÇERMİT – İRDAM,UZDAŞ

ÇER’UÇ – SEZGİ

ÇÜŞHA – DANABAŞ,OR

ĞIŞ – DEĞİRMENCİ

HALAKO – DEMİREL,ÖZEŞER

HOPAŞEJ – KANATA,YOLAÇ

HANCANHOT(Karaçay) – DEMİRPOLAT

JANE – ARIK,EŞER

KOBLİ – KİREÇKAYA,ÖRÜN

KOFİ – AĞ,ÖZKESER

KUACE – GÜDÜCÜ

LEPŞUKO – LEPSUK,İMRAK,SEREZ,YİTİK

LI’UJ – GÜZEY,ÖLÇER

LIHUJIKO – ATICIER,ÖZEKER

MAFEVUD – ÇOLPAN,KAL

NATHO – AKÇAM,ISSI

NEPSEV – TAĞ,TEKİR

NIBE – İNANÇ,TORKAK

PATUVAJ – YELTİN

PHERŞARKO – İLGİÇ

ŞHALAHO – AR,ÇAMAŞ

ŞİBZAHO(Kabardey) – SES

ŞOWUŞ – DİRİL,ISIYEL,SARGIN,ÖZEK,TÜRKAN

UDE – ODA,TOMANBAY

TEŞ’U – YILDIZ

THAVKO – ACAR

THOUŞE – ÖZGÜN

TIME – HOŞTUR,TİMER

TIU – TOGRU

TURKAV – TÜRKER

VOÇEJ – UZ

VOTTAH – ÇETİN,KİYİ

YEMZIĞ – DÜZ

YİNUH – MENTEŞ

ZELI – ÖZGÜN

24 Yanıt

Subscribe to comments with RSS.

  1. timur said, on 23/07/2009 at 17:51

    ben sakarya maksudiye köyündenim ŞHALAHO sülalesindenim akrabalarımı merak ediyorum….

    • arikbasi said, on 23/07/2009 at 23:40

      Hoş geldiniz… Şalaho sülalesinden Yaşar amca var köyümüzden meşhur pşinaımız yakında videolarını eklemeyi düşünüyoruz ege ikna edebilirsek tabi… adresindeki resimdeki mızıka çalan Thamedemiz…

    • necmi genç said, on 03/04/2010 at 21:30

      Susurluk balıklı dere köyünde akbaşak aileleri shalaho sülalesindendir saygılarımla..benim annemin anne tarafıdırlar…

    • ilhan inalp said, on 29/12/2011 at 14:41

      balıkesirden ilhan inalp şhalahom yolun düşerse memnun olurum 05326053709

  2. yinuh_zafer said, on 22/09/2009 at 01:01

    merhabalar.

    Düzce’de oturmaktayım. Shapsug (Иныхъу) sülalesindenim yinuh akrabalarıma ulaşmak ve tanışmak istiyorum. adige kardeşlerime hürmetlerimi sunuyorum.

    • arikbasi said, on 28/09/2009 at 13:12

      Selam hoş geldiniz.. Bizde size hürmetlerimizi sunarız…. Yinuh sülellesi köyümüzde mevcut olmakla beraber sayı olarak oldukça azdır ve İnterenet kullanan da yok gibi ama çevre köylerimizden Yinuh sülallesinden kullanıcılarımız vardır… Umarız ulaşıp tanıma şansınız olur… Saygılar..

  3. muaşe said, on 10/11/2009 at 08:49

    kendimde sabsığ’ım köyde muaşe sülalesi var mı merak ediyorum.Herkese saygı ve selamlarımı iletirim.

  4. muaşe said, on 10/11/2009 at 08:53

    Kayınbabam sabsığ Teşu sülalesinden Arıkbaşı Teşu sülalesini ve herkese selamlar

    • arikbasi said, on 22/11/2009 at 22:55

      Selam Sitemize hoş geldiniz, malasef Muaşe sülalesi köyümüzde bulunmamaktadır fakat Kayınbabnızın Teşu sülalesinden Wunekoşları vardır…

      Arıkbaşı Köyünden Çorum Yeni karadona köyüne saygı ve selamlar

  5. muaşe said, on 10/11/2009 at 08:54

    Çorum Yeni karadona köyünden

  6. hopaşejj said, on 22/01/2010 at 13:10

    bütün adıgalara selamlar…
    düzceliyim hopaşejim acaba köyünüzde hala bulunmakta mı hopaşejler?
    tanışmak isterim akrabalarımla…
    şimdiden teşekkür ederim.

    • kansav said, on 04/08/2010 at 16:44

      düzceliyim köyünüzde hopasej varmı kac hane bilgi verirseniz ulasmak i
      sterim

  7. musa said, on 22/02/2010 at 14:33

    çorum sungurlu tugcu köyünden kuyu sülalesindenim acaba köyünüzde bizim sülaleden varsa tanışmak isterim

    • arikbasi said, on 25/02/2010 at 10:24

      Hoş geldiniz sitemize.. Malasef köyümüzde KUYU sülalesi bulunmamak tadır..

  8. servet özdemir said, on 25/02/2010 at 11:44

    thavko sülalesinden olan kardeşlerimle tanışmak istiyorum 0 5326112855

  9. irfan said, on 03/04/2010 at 18:18

    Arıkbaşılı kardeşlerimize selamlar.Balıkesirliyim ve çermit sülalesindenim.dikkatimi çekti sizin köydeki çermit sülalesi mensuplarının soy isimleri irdam bizimkiside İrdem acaba sülaleler dağılmadan öncemi bu soyisimleri aldılar.çünkü düzce ve çorum tarafındada irdem soyismini kullanan çermit ler mevcut.

    • diyane said, on 19/09/2010 at 13:28

      merhabaler, benim de annem çermıt.aile damgası var mı acaba sizde?

  10. erdal said, on 08/07/2010 at 07:51

    Kayserı pınarbası Akoren koundenım (petsıye) koyunuzdekı Janelerle gorusmek ısterım bende JANE yım

  11. diyane said, on 19/09/2010 at 13:27

    merhabalar, annemin sülalesi çermıt.balıkesir demirkapılı kendisi.ama köydeki büyüklerimizin ve kafkasyadan gelenlerden duyduklarımıza göre çermıt sülalesinin şapsığ değil wubıh sülalesi olma ihtimali varmış.bilginiz var mı acaba bu konuda?
    teşekkürler.

  12. Canberk Atbakan said, on 29/08/2011 at 17:58

    merhaba arkadaşlar Bandırma Yenisığırcı Köyündenim adım Canberk sıbzoho sülalesindenim bu sülaleye mensup arkadaşlarla tanışmak istıyorum mail adresim canberk@hotmail.it

  13. ilhan inalp said, on 31/12/2011 at 22:09

    şhalaho sülalesindenim balıkesirde ikamet ediyorum yolunuz düşerse misafirim olursanız memnun olurum 05326053709

  14. Yılmaz Özcan said, on 12/03/2014 at 06:51

    YE-A DIXUEEVQHAAJHE!..

    Yiryquin-a dizeraqhaqapts’ar?!.
    Yiryquin-a dizerak’elhig’uih’aar?!.
    Yiryquin-a dizeraqhah’awleeyar?!.
    Yiryquin-a dizeraqhaguivar?!.

    G’itpoplher dy hanebzer.
    “Sy binxe! Fy axer g’isxuefcyy!” g’idjee-ar.
    Divqhawbid yi ar, yi pl’er, mil’e gyic’e har.
    Yi nem ne, yi napem nape chidivqhaaxue!

    Divqhaqhaqaabze yi wi-aaqhaxer,
    Xhuichxhue chidivqhaaxue, haxem.
    Deede-uen quideey yiryquin-am, habi.
    Apl’e xuedivqhac’, deevqhapsalhe!

    “Dig’ag’uas dy psew dy hanebze daxe,
    Dy qhaac’exer wettiniw we!” jeedivqha-a.
    Dqhaxhuijiniw har, g’adqhategyijiniw,
    Ye-a dixueevqhaajhe!..

    YEMUZ Yilmez
    06.03.2014

  15. Yılmaz Özcan said, on 01/04/2014 at 18:57

    . ADIGE YAZISI’NIN YERİ

    . Toplumların kullandıkları yazı sistemleri; bulunduğumuz hız
    çağında, hız kriteri esasına göre oluşmuş olan iki kategoriden
    birinde yer almaktadırlar. Bu yazı kategorileri şunlardır:
    . 1. Sadece standart latin harflerini kullanan yazı sistemleri.
    . 2. Özel harf de bulunduran yazı sistemleri.
    . Bunlardan ilk gruba giren yazı sistemleri, birinci lig yazıları
    olup teknik gelişmelerin tüm olanaklarından yararlanırlar. Çünkü
    bu yazılar, tüm programlara ve yeni gelişmelere uyumludurlar ve
    işlemlerde hızı azaltmazlar.
    . İkinci gruba giren yazı sistemleri; alt liglerde yer alırlar ve
    kullanılan özel harfleri destekleyen programlardan yararlanırlar.
    Ama yeni teknik gelişmelere aynı anda uyumlu olamazlar, bunun
    için aracı programlara gereksinim duyarlar. Bu durum; donanımın
    ve personelin birim zamandaki verimini ve hızını azaltır. Ayrıca her
    font özel harfleri desteklemez. Almanlar bu durumdan kurtulmak
    için; yakın bir geçmişte, yüzlerce sene kullandıkları ve büyük B
    harfinin aşağıya doğru kuyruklu bir biçiminde olan özel harfi terk
    ederek onun ses değeri olan iki “SS” harflerini kullanmaya karar
    verip uygulamaya hemen koymuşlardır. Başka bir ifade ile “harf
    tasarrufu” prensibini ( !?. ) bozmuşlardır. Böylece yazıları birinci
    lige uyumlu duruma geçmiştir.
    . Adıge Yazısı (Adighe Txik’er); Adıge Dilbilimcileri tarafından
    bir yüzyıldan daha çok bir zaman içerisinde ortaya çıkarılmış olan
    (başka bir ifade ile tarihsel derinliği olan), dilbilimin tüm bilimsel
    kriterlerine uyan, Adıgece’nin yazılarını yeterli olarak “okunuşlu
    ve kullanışlı” duruma getirebilen, onun güzelliğini gösterebilen ve
    birinci lig koşullarına tam uygun olan bir yazı sistemidir.
    . Adıge Yazısı’nın kuruluş biçimi; onun, yukarıda sözü edilen
    özellikleri noksansız olarak taşıdığını göstermektedir. Bunu tam
    kanıtlamak için, Adıge Yazısı’nın kuruluşunu kısaca özetleyelim:
    . 1. Adıge Yazısı’nda “ c ” harfi, Türkçe’nin “ ş ” harfinin sesi
    değerindedir. “ c ” harfinin Türkçe’deki ses değeri, yalnız Türçe’ye
    özgüdür. Dillerin yazı sistemlerinde birkaç harf; kullanıldığı dile
    uygun olarak o dile özgü olan ses değerleri taşıyabilmektedirler.
    “ c ” harfinin Adıgece’deki ses değeri; bu dile uygun düşmekte
    ve “ ş ” sesinin Adıgece’deki farklı türevlerinin Adıgeceye uygun
    olarak okunuşlu biçimlerde yazılmalarına olanak sağlamaktadır.
    . 2. Adıge Yazısı’nda “ i “ harfi, Türkçe’nin “kalın ı” harfinin sesi
    değerindedir. Batılılar, Türkçe ve Doğu Avrupa dillerinin “ kalın ı ”
    seslerini aynı şekilde yazmaktadırlar. İnternette de durum öyledir.
    . 3. Adıge Yazısı’nda “ x ” harfi; Grekçe’de olduğu gibi “ ince k ”
    sesi ile “ h ” sesinin birleşimi olan bir ses değerindedir.
    . 4. Yukarıda ses değerleri belirtilen “ c, i, x ” harflerinin dışında
    kalan 23 latin harfinin Adıgece’deki ses değerleri, Latince’de ve
    Türkçe’de olduğu gibidir.
    . 5. Adıge Yazısı’nda birleşik harflerin oluşum kombinasyonları,
    hem Batı yazı normlarına ve hem de Adıgece’nin tüm özelliklerine
    uygundurlar.
    . Yukarıdaki açıklamalardan tam olarak görüldüğü üzere, Adıge
    Yazısı (Adighe Txik’er), aşağıdaki genel özellikleri taşımaktadır:
    . a. Oluşumunun tarihsel derinliği ve doğallığı vardır.
    . b. Kuruluşu Batı normlarına tam uygundur.
    . c. Türkçe’nin ve latin yazısı kullanan diğer dillerin yazıları ile
    barışıktır.
    . d. Adıgece’nin özelliklerinin bütün gereklerini sağlamaktadır.
    . e. Adıgece’nin yazılarını yeterli olarak “okunuşlu ve kullanışlı”
    duruma getirebilmektedir.
    . f. Birinci kategori yazı sistemlerinin özelliklerine tam sahiptir.
    . Yukarıdaki özellikleri ve daha başka özellikleri taşıyan Adıge
    Yazısı (Adighe Txik’er), Adıgece için alternatifsiz ve milli olan tek
    yazı sistemidir. Adıge Toplumu’nca bir an önce harekete geçilerek
    yoğun bir biçimde kullanılması gerekmektedir.

    . Yılmaz Özcan
    . 30.03.2014
    . K.Maraş – Turkey

  16. Yılmaz Özcan said, on 01/04/2014 at 18:57

    . ADIGECE’Yİ GELİŞTİREREK YAŞATALIM!..

    . Değerli Adıgeler,

    1. “Slav Yazısı’nın Adıgece’ye uygun yazı olduğu” söyleminin artık
    inandırıcılığı kalmamıştır. O söylemin doğru olmadığını; politik ve
    ideolojik mülâhazaların dışında tam bilimsel olarak kanıtlayalım:
    . Adıgece’nin ünsüz sayısı çok olup, Slav dillerinden farklı olarak,
    ünsüz harfi çok olan heceyle oluşan kelimeleri ve onların kullanım
    yoğunlukları fazladır. Slav Yazısı’nın dik çizgili biçimdeki harflerinin
    sayısı çoktur. Bu harfler, çok ünsüz harfli heceyle oluşan kelimelerin
    yazılarını metin (tekst) içerisinde yeterli olarak “okunuşlu ve kullanışlı”
    duruma getirememektedirler. Slav Yazısı ile yazılmış Adıgece metin
    (tekst) içerisinde; çok ünsüz harfli hecesi olan kelimelerin harflerinin
    seçilmeleri, seslerinin anlaşılmaları ve bunların anlamlarının okuma
    süresince zihinde tutulması çok zor olmaktadır. Başka bir ifade ile
    söylemek gerekirse, bu yazının imlâsı Adıgece’ye ağır gelmektedir.
    Slav Yazısı; Adıgece’de, insanın algılama ve ruhsal yapısına uygun
    bir yazı oluşturamadığı için, Slav Yazısı ile yazılmış Adıgece yazıların
    okunmaları zevkli değil, tam aksine sıkıcı ve sıkıntılı olmakta, insanı
    Adıgece ile yazı yazmaktan ve Adıgece’yi kullanarak çalışmaktan
    uzaklaştırmaktadır. Bundan dolayı Kafkasya’da Adıgece’yi bilenler
    gittikçe azalmaktadır.
    . Yeterinden çok daha uzun bir zaman olan 80 yıllık uyguluma, Slav
    Yazısı’nın Adıgece’ye uymadığını göstermiştir. Buna rağmen Slav
    Yazısı’nın kullanılmasına devam edilmesi için ısrar edilmesi, yasak
    getirilmesi, çok haksız bir durumdur. Eğer Adıgece bilenleri gittikçe
    azaltmasaydı haklı bir tarafı olabilirdi. Ama Rus Yönetimleri; zulüme
    ve kültürel jenoside devam etmek istiyorlarsa, bu, onların bileceği
    bir husustur. Biz; insanlar arasında antipatiyi arttıran değil, saygı ve
    sevgiyi arttıran ilişkilerin çoğalmasından ve bunun için tam adaletli
    olan kararların alınmasından yanayız. Elbet bir gün adaleti gerekli
    gören yönetimler de olacaktır. Ancak adaletli kararlara ulaşmak için
    geçecek olan zaman, bütün insanların zararıdır.
    . Evet maalesef ki, teknik olarak Slav Yazısı Adıgece’ye uygun
    olamamaktadır. Bu sebeple 80 yıldır Adıgece’yi nefes aldırmadan
    boğmaktadır. Artık Adıgece’yi öldürmek üzeredir. Çok aleni olan
    o durumu, Adıgeler artık gecikmeden muhakkak görebilmeliyiz.
    2. Adıgece’nin ölmesi demek, Adıge Kültürü’nün de ölmesi demektir.
    Adıge Kültürü, Dünya’ya güzellik katan bir kültürdür. Adıge Kültürü’nü
    oluşturan Adıgece ölmese daha iyi olur, diye düşünüyorum.
    3. Size, Adıge Yazısı’nı (Adighe Txik’er’i) açıklayan yazıları ilişikte
    sunuyorum.
    4. Adıge Yazısı (Adighe Txik’er); Adıge Dilbilimcileri tarafından bir
    yüzyıldan çok bir zaman içerisinde ortaya çıkarılmış olan, dilbilimin
    bütün bilimsel kriterlerine uygun olan, Adıgece’nin yazılarını yeterli
    olarak “okunuşlu ve kullanışlı” duruma getiren, Adıgece’nin ne kadar
    güzel olduğunu gösterebilen ve alternatifsiz olan tek yazı sistemidir.
    5. Adıgece’nin yaşayabilmesi için; Adıgeler, gecikmeden toplumca
    Adıge Yazısı’nı kullanmaya başlamamız gerekmektedir. Onu çabuk
    bir şekilde Adıgelere öğretebilmemiz için, para ve pul gerektirmeyen
    çok kolay bir işi toplumca yapmamız gerekmektedir. Önerim olan o
    kolay iş şudur:
    . İlişikteki yazılarda açıklanmış olan “Adıge Yazısı”nı; tanıdığımız
    tüm Adıgeler’e ulaştırıp onlara tanıtalım ve öğretelim. Gençlerimize,
    şarkı ve şiirlerini “Adıge Yazısı” ile yazmalarını önerelim. “Adıge
    Yazısı”nı hiç gecikmeden çocuklarımıza öğretelim.
    6. O kutsal işimizi, beraberce en çabuk şekilde gerçekleştirmemiz
    gerektiği hususunda, bütün Adıgeler’e ricada bulunuyorum!
    7. Adıgece’nin yaşamasını sahiden istiyorsak; o kolay işimizi bir
    an evvel toplumca yapmamız gerekmektedir. Onu müteakiben de
    çok çabuk bir şekilde Adıge Kültürü’nü, “Adıge Yazısı” ile Adıgece
    yazarak onları da Adıgeler’e ulaştırmamız gerekmektedir.
    8. Adıge Yazısı üzerinde kimseyle hiçbir polemiğe girmeden onu
    hemen kullanmaya başlamamız; güzel biçimlerde, doğru olarak ve
    üzerinde özenerek kullanmamız gerekmektedir…
    9. Adıgece’yi geliştirerek yaşatmalıyız. Gerçek Adıge Ruhu olan
    Adıgeler! Sizleri çağırıyorum!

    . ADIGECE ÖLMESİN!..
    . GELİNİZ!
    . ADIGECE’Yİ GELİŞTİREREK YAŞATALIM!..

    . Yılmaz ÖZCAN
    . 30.03.2014
    . K.Maraş – Turkey

    EKLER:
    1. Adighe Txik’er
    2. Adıge Yazısı
    3. The Writing Circassian

    NOT: “Adıge Yazısı’nı açıklayan yazılar” e-mail adresine gönderilir.


necmi genç için bir cevap yazın Cevabı iptal et